Algemene voorwaarden

  1. Het kantoor Smith Boeser van Grafhorst notarissen is een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.
  2. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten die derden als opdrachtgever (hierna te noemen: opdrachtgever) verstrekken aan het kantoor en zijn mede gemaakt ten behoeve van de afzonderlijke leden van het kantoor, dan wel hun bestuurders/vennoten, de notarissen, hun waarnemers, de kandidaat-notarissen, de overige werknemers van het kantoor en al de overige personen die bij, voor of namens het kantoor werkzaam zijn (tezamen en afzonderlijk hierna aangeduid als het kantoor). Ook derden die bij de uitvoering van de opdracht zijn ingeschakeld, kunnen een beroep doen op deze algemene voorwaarden. Toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
  3. Alle opdrachten worden slechts met uitsluiting van artikel 7:404 van het Burgerlijk Wetboek aanvaard en uitgevoerd, wat wil zeggen: indien aan het kantoor een opdracht is verleend met het oog op de persoon van een bepaalde medewerker, dan is die medewerker niet gehouden de desbetreffende werkzaamheden zelf te verrichten, maar mag hij of zij deze onder zijn of haar verantwoordelijkheid door anderen laten uitvoeren.
  4. Als een opdracht wordt verleend door meerdere personen, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het betalen van de rekening voor de werkzaamheden van het kantoor. Als de opdracht wordt verstrekt door een natuurlijk persoon namens een rechtspersoon dan wordt de opdracht geacht mede door de natuurlijk persoon te zijn verleend.
  5. Een opdracht geldt als aanvaard:
    • als de opdracht door de opdrachtnemer is bevestigd aan de cliënt; dan wel      
    • als de cliënt een namens het kantoor op verzoek van de cliënt gemaakte ontwerpakte dan wel een uitgebracht persoonlijk advies in ontvangst neemt; dan wel
    • als het kantoor een koopovereenkomst ontvangt waarin is bepaald dat de notaris die tot het kantoor behoort de akte van levering zal verlijden, en alle werkzaamheden ter zake start.
  6. Iedere aansprakelijkheid, ongeacht het feit dat tot die aansprakelijkheid aanleiding is en ongeacht de aard van de schade, is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de notaris(sen) gesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald, inclusief het eigen risico dat volgens de polisvoorwaarden voor rekening van de desbetreffende notaris komt. Iedere aansprakelijkheid voor indirecte c.q. gevolgschade is uitgesloten. De notaris is lid van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en voldoet aan de door de KNB voorgeschreven verzekeringsplicht.
  7. De hierboven omschreven aansprakelijkheidsbeperking heeft uitdrukkelijk mede betrekking op het geval het kantoor aansprakelijk is voor het niet deugdelijk functioneren van de door het kantoor bij de uitvoering van de opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken, geen uitgezonderd.
  8. De hierboven voormelde aansprakelijkheidsbeperking geldt ook voor het geval het kantoor aansprakelijk is voor het ten onrechte weigeren van haar dienst.
  9. Bij het inschakelen van derden zal door het kantoor zoveel als mogelijk is overleg worden gevoerd met de opdrachtgever. Het kantoor is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van aldus ingeschakelde derden. Het kantoor is gerechtigd eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van door haar ingeschakelde derden mede namens haar opdrachtgevers te aanvaarden.
  10. Het kantoor is steeds gerechtigd van de opdrachtgever betaling van het (voorschot op het) overeengekomen honorarium, vermeerderd met verschotten (belast dan wel onbelast), kantoorkosten en omzetbelasting te verlangen, hetzij bij aanvaarding van de opdracht, hetzij tijdens de uitvoering van de opdracht, hetzij na uitvoering van de opdracht.
  11. Indien sprake is van voortdurende opdrachten, zoals het afwikkelen van een nalatenschap, is het kantoor bevoegd op maandbasis achteraf te declareren ter zake van de verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten.
  12. Indien sprake is van een voorschot, wordt dit verrekend met de laatste declaratie uit hoofde van de opdracht. Na afloop van de opdracht wordt de opdrachtgever geacht de juistheid van de declaratie te hebben aanvaard, tenzij de opdrachtgever voordien schriftelijk bezwaar heeft gemaakt.
  13. Indien voor werkzaamheden offertes zijn afgegeven, heeft het kantoor het recht voor extra werkzaamheden die niet bekend waren op het moment van het geven van de opdracht, op basis van gemaakte uren te declareren. Dit kan ook indien vertragingen ontstaan in aanlevering van stukken en gegevens door opdrachtgever of derden. Het kantoor zal dit tijdig aan opdrachtgever melden. In spoedeisende gevallen kan een toeslag berekend worden.
  14. Betaling van declaraties die betrekking hebben op levering, verdeling of verhypothekeren van registergoederen dient te geschieden ter gelegenheid van het passeren van de desbetreffende notariële akte. Overige betalingen dienen te geschieden binnen veertien dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders overeengekomen of anders vermeld. Bij overschrijding van deze termijn is de opdrachtgever in verzuim en is een vertragingsrente gelijk aan de wettelijke rente verschuldigd. Indien invorderingsmaatregelen tegen de in verzuim zijnde opdrachtgever worden getroffen, komen de (incasso)kosten vallende op die invordering voor rekening van de opdrachtgever, zijnde (vijftien procent) 15% van de openstaande vordering.
  15. Over gelden die aan het kantoor zijn toevertrouwd wordt over de periode dat daarover door het kantoor rente wordt ontvangen, aan degene te wiens behoeve die gelden worden bewaard een zakelijke rente vergoed onder aftrek van de kosten van beheer en alleen indien die periode langer dan twee dagen beslaat. Een eventuele negatieve rente wordt aan de opdrachtgever doorberekend.
  16. Een vordering op het kantoor vanwege de uitbetaling van geld op grond van de rechtshandeling die in een akte is opgenomen, kan niet worden gecedeerd of verpand. Het kantoor betaalt op grond van de notariële beroeps- en gedragsregels alleen geld uit aan degene die als partij optreedt bij de akte en/of aanspraak kan maken op de uitbetaling op grond van de rechtshandeling die in de akte is opgenomen, behalve als uit deze regels anders voortvloeit.
  17. Op de dienstverlening van het kantoor is de Wet ter Voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (WWFT) van toepassing. In dat kader is het kantoor onder meer verplicht in verband met de dienstverlening aan de cliënt een ‘cliëntenonderzoek’ uit te voeren, welk onderzoek onder meer het vaststellen en verifiëren van de identiteit omvat; en zonder medeweten van de bij de opdracht betrokken partijen melding bij Financial Intelligence Unit-Nederland (FIU-Nederland) te doen als zich een ongebruikelijke situatie of transactie voordoet.
  18. Op de dienstverlening van het kantoor is de Verordening Klachten- en geschillenregeling Notariaat van de KNB van toepassing. Zie ook www.knb.nl en www.degeschillencommissie.nl. De Geschillencommissie Notariaat neemt een klacht pas in behandeling nadat de kantoorklachtenregeling is doorlopen.
  19. Op de rechtsverhouding tussen het kantoor en de opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Geschillen zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde Nederlandse rechter.

General terms and conditions

  1. The firm of Smith Boeser van Grafhorst notarissen is a private limited company.
  2. These general terms and conditions apply to all instructions from the client to the firm and are also to the benefit of the individual members of the firm or its directors/partners, the civil-law notaries, their deputies, junior civil-law notaries, the other employees of the firm and all the other persons working at, for or on behalf of the firm (together and individually referred to below as the firm). Third parties engaged in the performance of the instructions may also rely on these general terms and conditions. The application of any general terms and conditions of the client is expressly excluded.
  3. Instructions are only accepted and performed to the exclusion of Book 7 Article 404 of the Dutch Civil Code, which means that if the firm has been instructed with a view to work being performed by a particular employee, that employee shall not be obliged to carry out the work concerned himself or herself, but may have it carried out by others under his or her responsibility.
  4. If instructions are given by several persons, each of them is jointly and severally liable for paying the bill for the firm’s work. If instructions are given by a natural person on behalf of a legal entity, these instructions are deemed to have been given by the natural person and the legal entity.
  5. Instructions are deemed to have been accepted:
    • if they have been confirmed by the firm to the client; or
    • if the client accepts a draft deed made, or personal advice given, on behalf of the firm at the request of the client; or
    • if the firm receives a purchase contract that stipulates that the civil-law notary belonging to the firm will execute the deed of transfer and start all the work involved.
  6. Any liability, regardless of the fact that such liability has arisen and regardless of the nature of the loss, shall be limited to the amount paid out in the relevant case by the professional liability insurance taken out by the civil-law notary/ies concerned, including the excess which, under the policy conditions, is for the account of the civil-law notary concerned. Any liability for indirect or consequential loss is excluded. The civil-law notary is a member of the Royal Dutch Notarial Association (KNB) and satisfies the insurance requirements prescribed by the KNB.
  7. The above limitation of liability expressly includes liability for the malfunctioning of equipment, software, data files, registers or other items used by the firm in the performance of the instructions, without exception.
  8. The above limitation of liability shall also apply in the event that the firm is liable for any unjustified refusal to provide a service.
  9. When engaging third parties, the firm will consult with the client as much as possible. The firm shall not be liable for failures of third parties thus engaged. The firm shall be entitled to accept any limitations of liability of third parties it engages on its own and the client’s behalf.
  10. The firm is entitled to demand payment of the (advance payment of the) agreed fee, plus disbursements (whether or not taxed), office expenses and turnover tax, either when accepting the instructions or during the performance of the instructions, or after the completion of the instructions.
  11. In the case of continuous assignments, such as the settlement of an estate, the firm is authorised to invoice for work done and costs incurred on a monthly basis.
  12. If there is an advance payment, it shall be set off against the last invoice in respect of the instructions. After completion of the instructions, the client is deemed to have accepted the correctness of the invoice, unless the client has objected to it in writing beforehand.
  13. If offers for work have been made, the firm is entitled to invoice for extra work which was not known at the time when the instructions were given, on the basis of hours worked. This also applies in the event of any delays in the delivery of documents and data by the client or third parties. The firm shall notify the client in good time. In urgent cases, a surcharge may apply.
  14. Payment of invoices relating to the delivery, division or mortgaging of registered property must be made at the time of execution of the relevant notarial deed. Other payments shall be made within fourteen days of the invoice date, unless otherwise agreed in writing or otherwise indicated. If this term is exceeded, the client shall be in default and shall owe default interest at the statutory rate. If collection measures are taken against the defaulting client, the (collection) costs related to such collection shall be for the account of the client, being (fifteen percent) 15% of the outstanding claim.
  15. For the period during which interest is paid to the firm on moneys held by the firm, the party on whose behalf the moneys are held  shall be paid commercial interest less management charges, but only if this period exceeds two days. Any negative interest shall be charged to the client.
  16. A claim against the firm arising from the payment of money pursuant to a juridical act recorded in a deed cannot be assigned or pledged. Pursuant to the notarial rules of professional conduct, the firm shall only pay money to the person who is a party to the deed and/or who can claim the payment on the basis of the juridical act stipulated in the deed, unless these rules state otherwise.
  17. The Prevention of Money Laundering and Financing of Terrorism Act (WWFT) applies to the services of the firm. In this context, the firm is required, inter alia, to:
    •  carry out due diligence in connection with the supply of services to the client, which includes establishing and verifying the client’s identity; and
    •  report to the Financial Intelligence Unit-Nederland (FIU-Nederland), without informing the parties involved,  if an unusual situation or transaction arises.
  18. The services of the firm are subject to the Complaints and Disputes Regulation of the Royal Dutch Association of Civil-Law Notaries (KNB). See also www.knb.nl and www.degeschillencommissie.nl. The said Complaints and Disputes Regulation will only deal with a complaint after the firm’s internal complaints procedure has been followed.
  19. The legal relationship between the firm and the client shall be exclusively governed by Dutch law. Any dispute may only be decided by a competent court in the Netherlands.

Condiciones generales

  1. El despacho notarial Smith Boeser van Grafhorst es una sociedad de responsabilidad limitada.
  2. Las presentes condiciones generales se aplicarán a todos los encargos realizados por terceros en calidad de clientes (en lo sucesivo el cliente) al despacho y han sido elaboradas para beneficio de los miembros individuales del despacho o de sus directivos/socios, los notarios, sus observadores, los candidatos a notario, los demás empleados del despacho y las demás personas que trabajen en, para o en nombre del despacho (en lo sucesivo, en su conjunto o individualmente el despacho). Los terceros que participen en la ejecución del encargo también podrán basarse en estas condiciones generales. Queda excluida expresamente la aplicabilidad de las condiciones generales del cliente.
  3. Todos los encargos se aceptarán y realizarán únicamente con la exclusión del artículo 7:404 del Código Civil neerlandés, lo que significa que, si el despacho hubiese recibido un encargo en relación con la persona de un empleado determinado, este no estará obligado a realizar los trabajos en cuestión por sí mismo sino que podrá encargarlo a otras personas bajo su responsabilidad.
  4. Si un encargo fuese otorgado por varias personas, cada una de ellas será responsable solidariamente del pago de la factura de los trabajos del despacho. Si el encargo fuese otorgado por una persona física en nombre de una persona jurídica, el encargo se considerará también otorgado por dicha persona física.
  5. Se considerará que un encargo ha sido aceptado:
    • si el encargo fuese confirmado por el contratista al cliente; o bien,
    • si el cliente aceptase asesoramiento personal dado o un proyecto de escritura realizado en nombre del despacho a petición del cliente; o
    • si el despacho recibiese un contrato de compraventa en el que se estipule que el notario perteneciente al despacho ejecutará la escritura de entrega e iniciará todos los trabajos correspondientes.
  6. Cualquier responsabilidad, independientemente del hecho de que se hubiese producido y de la naturaleza de este, se limitará al importe pagado en cada caso por el seguro o seguros de responsabilidad civil profesional suscrito(s) por el notario en cuestión, incluyendo el riesgo propio que, de conformidad con las condiciones de la póliza, sea por cuenta de dicho notario. Queda excluida cualquier responsabilidad por daños indirectos o consecuentes. El notario es miembro de la Real Asociación Notarial de los Países Bajos (KNB) y cumple con la obligación de seguro prescrita por la KNB.
  7. La limitación de responsabilidad anterior incluye expresamente la responsabilidad por el funcionamiento incorrecto de equipos, software, archivos de datos, registros u otros elementos utilizados por el despacho en el marco de la realización de los encargos, sin excepción.
  8. La citada limitación de responsabilidad también se aplicará en caso de que el despacho fuese responsable de una denegación injustificada de sus servicios.
  9. Al contratar los servicios de terceros, el despacho consultará al cliente en la medida de lo posible. El despacho no será responsable de las deficiencias de los terceros que sean contratados de esta forma. El despacho tendrá derecho a aceptar las limitaciones de responsabilidad de los terceros que contrate también en nombre de sus clientes.
  10. El despacho siempre tendrá derecho a exigir el pago de los honorarios acordados (o de un adelanto de estos), más los desembolsos (gravados o no), los gastos de oficina y el impuesto sobre el volumen de negocios, ya sea en el momento de aceptar el encargo, durante la ejecución de este, o tras su finalización.
  11. En caso de realizarse encargos continuos, como en la liquidación de una herencia, el despacho estará autorizado a facturar mensualmente los trabajos realizados y los costes en los que se incurra.
  12. En caso de efectuarse un pago por adelantado, este se compensará con la última factura del encargo. Una vez finalizado el encargo, se considerará que el cliente ha aceptado la corrección de la factura a menos que se hubiese opuesto a ello previamente por escrito.
  13. Si se hubiesen realizado presupuestos para los trabajos, el despacho tendrá derecho a facturar los trabajos adicionales de los que no se tuviese conocimiento en el momento de otorgarse el encargo en función de las horas trabajadas. Esto también será posible si hubiese retrasos en la entrega de documentos y datos por parte del cliente o de terceros. El despacho notificará al cliente al respecto con la debida antelación. En casos de urgencia, podrá aplicarse un recargo.
  14. El pago de las facturas relativas a la entrega, la división o la hipoteca de los bienes registrados deberá realizarse en el momento del otorgamiento de la correspondiente escritura notarial. Los demás pagos deberán efectuarse en un plazo de catorce días a partir de la fecha de emisión de la factura, a menos que se acordase o indicase lo contrario por escrito. Si se excediese dicho plazo, el cliente entrará en mora y deberá pagar intereses de demora al tipo de interés legal establecido. Si se adoptasen medidas de cobro contra el cliente moroso, los costes (de cobro) correspondientes correrán por cuenta del cliente, ascendiendo estos al 15 % (quince por ciento) de la deuda pendiente.
  15. Con respecto a los fondos confiados al despacho, por el período durante el cual el despacho reciba los intereses, la persona en cuyo beneficio se guarden los fondos recibirá un interés al tipo real, menos los gastos de administración correspondientes, y únicamente si dicho período fuese superior a dos días. Cualquier interés negativo será cargado al cliente.
  16. No podrá cederse ni pignorarse un crédito contra el despacho debido al pago de fondos sobre la base del acto jurídico registrado en una escritura. De conformidad con las normas de conducta profesional de los notarios, el despacho únicamente pagará dinero a la persona que sea parte en la escritura y/o pueda reclamar el pago con base el acto jurídico recogido en esta, a menos que estas normas establezcan lo contrario.
  17. La Ley de Prevención del Blanqueo de Capitales y de la Financiación del Terrorismo (WWFT, por sus siglas en neerlandés) se aplicará a los servicios del despacho. En el marco de esta ley, el despacho estará obligado, entre otras cosas, a:
    •  llevar a cabo una “investigación del cliente” en relación con la prestación de servicios a este, que incluirá la determinación y la verificación de la identidad del cliente; y
    •  informar a la Unidad de Inteligencia Financiera de los Países Bajos (FIU-Nederland), sin el conocimiento de las partes implicadas en el encargo, si se produjese una situación o transacción inusual.
  18. Los servicios del despacho estarán sujetos al Reglamento de Reclamaciones y Litigios de la Real Asociación Notarial de los Países Bajos (KNB). Véase también www.knb.nl y www.degeschillencommissie.nl. El Comité de Litigios Notariales solamente tramitará una queja después de que se haya completado el procedimiento correspondiente del despacho.
  19. La relación jurídica entre el despacho y el cliente se regirá única y exclusivamente por el Derecho neerlandés. Los litigios serán resueltos única y exclusivamente por el tribunal competente en los Países Bajos.